tiistai 29. syyskuuta 2015

Kerro liikkeillä tanssijan

Viime viikon alussa en olisi arvannut kuinka ihanainen viikko oli tuloillaan. Olin rohkea ja menin eräälle ”pop up impro” workshopille, joka järjestettiin koululla arki-iltaisin (Lue lisää täältä: http://popimpro.com/). Minulla oli valtava uteliaisuus tätä kurssia kohtaan, en oikein itsekään tiedä minkä vuoksi. Huhheijaa, onneksi uskalsin ja jaksoin mennä! Workshoppia piti israelilainen Yochai Ginton, joka oli aivan huikea opettaja ja persoona. Gintonin luonteen lempeys ja valoisuus loi turvallisen, keskittyneen ja miellyttävän ilmapiirin improvisaatiokurssille. Olin koko viikon valtavan innoissani kurssista ja todistin jälleen kerran itselleni, kuinka tärkeää tanssi on minulle. Tanssi on osa minua, tarve, tapa ymmärtää, käsitellä ja oppia asioita muun muassa.
Kuva: Heidi Kouva

Kuva: Heidi Kouva

Eräs impro-kurssilaisista kertoi kutakuinkin näin, että tanssiessa hän kokee Jumalan läsnäolon kokonaisvaltaisesti ja joka kerta uudella tavalla. Ihan mahtavasti sanottu, minä koen myös näin. Tanssia voi tutkia ja kokea joka kerta uudella tavalla, ja siksi minusta on tärkeää olla tanssiessa aistit avoinna uusille kokemuksille. Mieletöntä, kuinka liikkeen avulla voi oppia lisää itsestä, muista ihmisistä, ympäristöstä ja Jumalasta. 

Kuva: Heidi Kouva

Kuva: Heidi Kouva
Olen niin mielissäni tästä aiheesta. Koulussa eräällä opintojaksolla luimme Eeva Anttilan kirjoittamaa artikkelia ”Tanssin kosketus”, jossa oli viisaasti kuvailtu tanssin moniulotteisia vaikutuksia. Tässä pieni lainaus tekstistä:

” Liikkuminen ja tanssiminen eivät olekaan pelkästään mielihyvän ja virkistyksen lähteitä eivätkä yksinomaan fyysisen kunnon ja terveyden osatekijöitä. Ne selittävät osaltaan sitä lähes käsinkosketeltavaa mutta vaikeasti sanallistuvaa kokemusta siitä, kuinka tietoa syntyy ihmisen sisällä, oivalluksia ja maailman jäsentymistä tapahtuu toiminnan kautta, melkein itsestään. Liikkeen ja kehon kautta ymmärrys itsestä suhteessa ympäröivään maailmaan jäsentyy, kokemus itsestä vahventuu ja erilaiset näkökulmat avautuvat. Ihminen kohtaa itsensä, toiset ihmiset ja ympäröivän tilan moniulotteisena, yhtä aikaa konkreettisena ja abstraktina. Liikkuessa tunne omasta kehosta vahvenee. Ihminen saa kosketuksen itseensä. Kun ihminen saa kosketuksen itseensä liikkuvan kehonsa kautta, hän kokee voimautumista ja minuuden rakentumista.”
Kiehtovaa muuten, että workshopin opettaja on Israelista. Olin itse vuonna 2013 Israelissa lehtimajajuhlilla tanssimassa, mikä oli minulle life changing experience! Lehtimajajuhlat ovat juuri tällä hetkellä meneillään Jerusalemissa ja näiden Israel-yhteensattumien ansiosta minulla on ollut viime aikoina valtava kaipuu Israeliin. Olen varma, että joku syksy pääsen taas sinne tanssimaan.
Feast of Tabernacles 2013

Jerusalem, vanha kaupunki

Jerusalem
- Jutta







 








  




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti